Депутатски коли, журналистически неволи и един крясък

Снимка: БиТиВи

Първата пардида нови депутатски коли вече била пристигнала в автопарка на Народното събрание, научавам от сайта на БиТиВи. Горди председатели на парламентарни комисии с искри в очите показват благодарност към електората. Мислено потриват ръчички, че вече се возят в чисто нови "народни коли", както обявиха по телевизора.

Всеки автомобил струва по 48 хил. лева или общо първата партида - 1.5 млн. лева. Марката - "Фолксваген". По телевизора пропуснаха да кажат, че предстоят да дойдат още много автомобили по вече приключилата поръчка за над 4 млн. лева. Какво да ги направиш - "Всички гледни точки".

Преди няколко месеца писах в "Дневник" и "Капитал дейли" за същите тези нови коли. Още докато не беше приключила обществената поръчка, протекла в стила на класическата измама. Да, измама. Да, класическа. И да, написах го. Само този модел кола на тази марка покриваше всички технически спецификации. И "Порше БГ" - вносителят за България, спечели. И това написах. И нищо.

Казах си: "Поне направих всичко по силите си да опазя гражданското общество!!! или там електората, аудиторията... от несправедливостта". Не успях. Сведох глава. 

После научих, че рекламодателят на същата тази марка не искал да поднови договора си с "Дневник" - медията, което откри тази история и ми даде възможност да я напиша. И така стана.  Случайно или не реклама вече няма. Виждам, че се е пренасочила в конкурентни сайтове, където преди я нямаше.

И днес исках да изкрещя, след като изгледах репортажа по БиТиВи.

Но тази история показва основни проблеми. Защо българското общество позволява ковачницата на норми да нарушава закона? Защо международна компания влиза в корупционна схема? Защо  национална медия - и то най-голямата, излъчва такъв репортаж - какво съобщава, информира, забавлява или внушава? И изобщо медиите, особено най-големите, какво са - само защитник на корпоративни, политически цели ли?

Едно е известно - новият начин за натиск върху нормалните медии. Не физически, а икономически.

Писах. Опитах. Не успях. Съжалявам, че всичко доведе до нищо.

Георги Марчев

Ето какво съм писал по темата в "Дневник", препечатвано и в "Капитал дейли":
- Народното събрание обяви поръчка за точно определен автомобил
- Парламентът за поръчката на новите коли: Участват 3 от 20 фирми. Създадохме конкуренция
- Очаквано - само един е кандидатът за новите коли на депутатите
- Няма жалби по поръчката за колите на депутатите

Коментари

Популярни публикации