Аз помня, че премиерът прати студентите да пасат овце

Не е овца, но симпатизирам повече на козичките
Фотограф: Минко Чернев

Преди няколко дни на планьорка на "Дневник" (ежедневно журналистическо събиране за утрешните събития) ме попитаха кой помни думите премиерски за студентите овчари. "Как да няма работа?! Примерно за овчари в момента има. Така се търси агнешко и овче в цяла Европа, че просто... В зеленчуко- производството?! Ма той нямал работа, защото бил IT специалист?!", рече Той в началото на лятото на 2011 година.

"Аз помня", възкликнах бързо (и "Гугъл" помни). Естествено, че колегите не се съгласиха - и то правилно. Но премиерско извинение не е имало. И пак пиша по темата - на студентския празник.

Сигурно и аз щях да съм забравил за думите Му, изречени недодялано, да не кажа просташки, но обидно. Обаче не възнамерявам да мълча, когато младежката безработица в страната гони 30%, а изследване на Европейска фондация за подобряване на условията на живот и труд (Eurofound) постави страната ни на първо място в ЕС по дял на младежите, които нито работят, нито учат.

Да оставим темата за поколенията. И аз съм съгласен, че младежите имат вина. Обаче 317 хиляди мои връстници (една четвърт от българите на възраст между 15 и 29 години) просто бездействат. Направо Миро Т***то, пардон Найденов, да обяви кастинг: Държава търси овчари.

Обезвереността, ниската квалификация, да кажа направо - нежеланието да правиш нищо, не идва самостоятелно.

Първо, образователната система те мачка - в нея вниманието е към проблемните ученици, но не и към обикновените, в които трябва да се възпитава инициативност. Дори и в медиите обръщаме повече внимание кое дете се напило, сбило или показало среден пръст на някой "портрет конфекция", както писа колегата Спас Спасов.

За висшето образование - нищо. Като за умрелия или тежко болния.

Второ, държавната политика. Десетки програми за заетост на младите и нито една работеща. Освен да увеличи скоростта към терминал 2 на летище "София", администрацията друго не може.

Трето, бизнесът все така не иска млади. Обучава ги бавно, трудно, а в криза няма ресурси, особено пари, за тази дейност.

Не ми се мисли какво ще стане след 10 години. Ами 20. Вълна от неопитни ще залее така или иначе пазара на труда. Определено трябва да се вдигне още пенсионната възраст, че никой да не я доживява, защото няма да има откъде да идват пари за пенсиите.

Темата е дълга. Да, проворирана е от събитие от седмицата на партията на Меглена Кунева -"Движение България на гражданите", но пък и от тях не съм чул особено добро решение на проблема с младежката безработица.

. . .

Било ми време за блог. Каза ми го един нов приятел, който не знае блогърското ми минало. Не пиша отдавна тук или на старото място. Но истината е, че имам недописани неща - даже и със заглавия. Както и да е - прецака ми се празнуването на студентския празник и що пък да не понапиша нещо. Пък и времето е едно такова, накокържило се (по размислите на Бойко Б.).

Георги Марчев

Коментари

  1. Аз пък казвам, че премиера не е еднолично виновен за описаното състояние за нещата.
    Нищо, че си е дърво като речников запас и обща култура.

    То кой български премиер в последните 100 години е бил нещо друго и е постигнал нещо повече?

    (въпроса нарочно има две условия; Филип Димитров имаше култура, но нищо не направи. нищо значително anyway)

    А и не вярно, че фирмите не искат млади. Искат и как още. Не искат стари.

    Младите не искат фирмите, щото малко им плащали. Знаят, че на Запад повече се взима.

    Ами няма лошо тогава, да си вдигат парцалите и да заминават на Запад.

    Бойко , който си е дърво иначе, не им е вдигнал стена да ги спира.

    ОтговорИзтриване

Публикуване на коментар

Популярни публикации